Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Osobnost a dílo Boženy Němcové v didaktické praxi na 2. stupni základních škol
KAPLANOVÁ, Kamila
Tato diplomová práce se v teoretické části soustředí na charakteristiku života a díla Boženy Němcové, ale také na utřídění a přehled témat v didaktických materiálech (čítanky, učebnice a pracovní sešity), jež se používají na 2. stupni základních škol. Předmětem zájmu je seznámení se systémy práce na vybraných základních školách a jejich porovnání. Praktická část spočívá v popisu a analýze dotazníků vytvořených pro tento účel (názor na Boženu Němcovou, porovnání učiva, vhodná literatura pro děti) a rozhovorů s učiteli. Závěr práce tvoří shrnutí a rozbor zjištěných informací a na jejich základě doporučení případných inovací v didaktické praxi, týkajících se zvoleného tématu.
Analýza výběru textů do čítanek pro 2.stupeň ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Resumé Podstatou této bakalářské práce je analýza textů v některých čítankách pro druhý stupeň základních škol. Zaměřila jsem se v ní na dospívajícího čtenáře a snažila jsem se zjistit, zda ukázky v čítankách respektují žáka jako specifického čtenáře se specifickými potřebami, zájmy, preferencemi. V práci jsem analyzovala šest různých čítanek, z nichž každá prezentovala jiný autorský přístup. K čítankám jsem přistupovala komplexněji. Nejprve jsem je stručně charakterizovala a následně podrobně rozebrala ukázky z různých hledisek, např. z hlediska zastoupení národní a světové literatury, z hlediska zastoupení spisovatelů a spisovatelek aj. Součástí práce je i malý průzkum mezi žáky devátých tříd, který porovnává teoretické informace načerpané z odborné literatury, informace z dotazníkového šetření a současný stav čtenářství dospívajících. Snažila jsem se zjistit na určitém vzorku žáků, jaký je zájem o knihy resp. čtení v návaznosti na texty v čítankách na základních školách.
Analýza úkolů v čítankách pro 9.ročník ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
RESUMÉ Podstatou diplomové práce bylo srovnat vybrané čítanky či pracovní sešity z hlediska doprovodných otázek a úkolů. Teoretickým východiskem byla charakteristika pubescentního čtenáře, ale také Bloomova taxonomie, typologie a výsledky v mezinárodním testování PISA apod. Práce se také zabývala čtenářskou gramotností. Její definice se v čase proměňuje. Čtenářská gramotnost se nezaměřuje pouze na znalosti, ale hraje důležitou roli i při začleňování do společnosti. Jedná se o komplex několika rovin (vztah ke čtení, doslovné porozumění, vysuzování, metakognice, sdílení a aplikace). Každá ze složek je nepostradatelná. Do analýzy bylo zařazeno pět čítanek pro 9. ročník ZŠ od různých nakladatelství (SPN, Nová škola, Fraus, Alter). Nejednalo se tak o reprezentativní rozbor celé nabídky současných čítanek, ale o vybraný vzorek. Dvě čítanky pocházejí od stejného nakladatelství SPN, ale každá představuje jiný přístup (starší z nich vychází ze školních osnov, novější se vztahuje již k výuce podle RVP ZV). Rozbor jednotlivých čítanek se nejprve věnovala obecné charakteristice a obecnému kontextu. (autor, zda je deklarována souvislost s RVP ZV, ilustrace, celková struktura čítanky apod.). Dále bylo na čítanky nahlíženo z pohledu zařazených textů. Závěrečnou částí byl rozbor otázek a úkolů zařazených v čítankách k...
Koncepce historismu ve vybraných dílech Aloise Jiráska a Zikmunda Wintra
NOVOTNÁ, Renata
Diplomová práce se bude zabývat přínosem vybraných děl Aloise Jiráska a Zikmunda Wintra. Pokusí se objasnit pojem historismus a jeho prorůstání do české literatury, konkrétně na románech Temno a Mistr Kampanus. Práce též nastíní dobu pobělohorskou, jejíž důsledky měly zásadní vliv na politické, náboženské, společenské i kulturní poměry českých zemí. Dále vymezí pojmy historický román a historickou povídku, aby byly upřesněny hranice mezi tímto žánrem a ostatními prózami tehdejší doby. Praktická část uvede v konkrétní podobě komplexní interpretaci románů Temno a Mistr Kampanus. Představí spor o historismus u Aloise Jiráska a Zikmunda Wintra. Pomocí obsahové analýzy vybraných čítanek základních a středních škol zjistí četnost ukázek v učebnicích od zmíněných autorů. Na závěr se práce zaměří na zhodnocení hledaných úryvků v čítankách a zmíní též Rámcový vzdělávací program.
Gender v učebnicích českého jazyka pro první stupeň základních škol
RÁZLOVÁ, Pavlína
Bakalářská práce se bude věnovat analýze genderových prostředků v čítankách a učebnicích českého jazyka pro první stupeň základních škol. Cílem bude popsat oblast genderu a genderové lingvistiky a jejich využití v českém školství. Praktická část se zaměří na analýzu jazykových prostředků užívaných v konkrétních učebnicích a čítankách. Jejím cílem bude zhodnotit vhodnost či nevhodnost užívání genderových prostředků. Dalším cílem bude prozkoumat způsob užívání genderových prostředků a proměnu jejich vnímání v učebnicích a čítankách aktuálních a vydávaných před rokem 1989.
Drama v didaktice literární výchovy na 2. stupni ZŠ
RAICHLOVÁ, Denisa
Předkládaná diplomová práce se zabývá výukou dramatu v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy. Teoretická část se zabývá tím, co je literární a dramatická výchova, jaké jsou jejich cíle ve výuce a jakými metodami můžeme těchto cílů dosáhnout. Dále se zabývá tím, co je drama, jaké jsou jeho prvky nebo dějiny. Ve druhé, praktické části práce se věnujeme čítankám a tomu, jak se v nich odráží daná problematika. Uvádíme metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, které pak využíváme v konkrétních přípravách hodin, které i vyhodnocujeme podle toho, jak se ve skutečnosti povedly nebo nepovedly při samotné výuce.
Využití Povídek malostranských ve výuce literatury na ZŠ
Kalátová, Anna ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
První část diplomové práce předkládá didakticky transformovaný výklad o Janu Nerudovi, jeho životě a tvorbě, a o Povídkách malostranských jako komplexním díle. Jsou zde obecné informace o cyklu povídek, nastíněn je proces vzniku tohoto díla a v neposlední řadě náměty (výrazné rysy Povídek malostranských), které by se daly využít ve škole. Vyučovací hodiny mohou být zaměřeny na postavy, vypravěčský styl nebo časoprostor. V následujících kapitolách jsou základní údaje o českých pubescentních čtenářích, nachází se zde vyhodnocení řízených rozhovorů s učiteli základních škol o jejich zkušenostech a způsobu práce s Povídkami malostranskými a jsou zde shrnuty poznatky o tom, jak téma Povídek malostranských zpracovávají autoři čítanek. Důležitou součástí práce jsou tři vzorové hodiny založené na práci s texty Povídek malostranských (každá zaměřena na jeden z výrazných rysů tohoto díla). Tyto hodiny byly odučeny na základní škole, jsou proto opatřeny hodnocením.
Analýza úkolů v čítankách pro 9.ročník ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
RESUMÉ Podstatou diplomové práce bylo srovnat vybrané čítanky či pracovní sešity z hlediska doprovodných otázek a úkolů. Teoretickým východiskem byla charakteristika pubescentního čtenáře, ale také Bloomova taxonomie, typologie a výsledky v mezinárodním testování PISA apod. Práce se také zabývala čtenářskou gramotností. Její definice se v čase proměňuje. Čtenářská gramotnost se nezaměřuje pouze na znalosti, ale hraje důležitou roli i při začleňování do společnosti. Jedná se o komplex několika rovin (vztah ke čtení, doslovné porozumění, vysuzování, metakognice, sdílení a aplikace). Každá ze složek je nepostradatelná. Do analýzy bylo zařazeno pět čítanek pro 9. ročník ZŠ od různých nakladatelství (SPN, Nová škola, Fraus, Alter). Nejednalo se tak o reprezentativní rozbor celé nabídky současných čítanek, ale o vybraný vzorek. Dvě čítanky pocházejí od stejného nakladatelství SPN, ale každá představuje jiný přístup (starší z nich vychází ze školních osnov, novější se vztahuje již k výuce podle RVP ZV). Rozbor jednotlivých čítanek se nejprve věnovala obecné charakteristice a obecnému kontextu. (autor, zda je deklarována souvislost s RVP ZV, ilustrace, celková struktura čítanky apod.). Dále bylo na čítanky nahlíženo z pohledu zařazených textů. Závěrečnou částí byl rozbor otázek a úkolů zařazených v čítankách k...
Próza s dívčí hrdinkou od počátku 90. let 20. století
POULOVÁ, Nikola
Diplomová práce je zaměřená na prózu s dívčí hrdinkou od počátku devadesátých let 20. století s cílovou kategorií žákyň 2. stupně základní školy. Práce se zabývá umělecky hodnotnou tvorbou a triviálním proudem české literatury psané pro dívky v oblasti např. poruch příjmu potravy, sexuální kriminality, cestování. Metodou zkoumání vybraných děl je jejich rozbor a srovnání včetně posouzení pozornosti, jakou tomuto žánrovému typu věnují nejčastěji používané čítanky. Pozornost je věnována historickému vývoji prózy s dívčí hrdinkou, charakteristice českého knižního trhu a změnám spojeným s procesem dospívání. Součástí praktické části je dotazník zaměřený na čtenářské zkušenosti dívek staršího školního věku, podrobněji z pohledu žákyň a stručněji z pohledu vyučujících.
Analýza výběru textů do čítanek pro 2.stupeň ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Resumé Podstatou této bakalářské práce je analýza textů v některých čítankách pro druhý stupeň základních škol. Zaměřila jsem se v ní na dospívajícího čtenáře a snažila jsem se zjistit, zda ukázky v čítankách respektují žáka jako specifického čtenáře se specifickými potřebami, zájmy, preferencemi. V práci jsem analyzovala šest různých čítanek, z nichž každá prezentovala jiný autorský přístup. K čítankám jsem přistupovala komplexněji. Nejprve jsem je stručně charakterizovala a následně podrobně rozebrala ukázky z různých hledisek, např. z hlediska zastoupení národní a světové literatury, z hlediska zastoupení spisovatelů a spisovatelek aj. Součástí práce je i malý průzkum mezi žáky devátých tříd, který porovnává teoretické informace načerpané z odborné literatury, informace z dotazníkového šetření a současný stav čtenářství dospívajících. Snažila jsem se zjistit na určitém vzorku žáků, jaký je zájem o knihy resp. čtení v návaznosti na texty v čítankách na základních školách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.